− druhá axiálna doba, druhá axiálna éra − presmerovanie vektora hlavného záujmu človeka do svojho vlastného vnútra (sebapoznanie), vedomie ktorého sa definitívne ustanovilo nástupom epochy globálnych pandémii v 21. storočí ako odpoveď o. i. na nedostatok času a priestoru (napr. v študijných programoch) k múdreniu, na takmer všezasahujúci dementizmus, do ktorého vyústila preddruhoosová doba a markantný u vrcholových politikov, na zánik konciliantnosti, na stratu schopnosti riešiť prakticky ktorýkoľvek relevantný problém, o globálnych ani nevraviac.


Vonkajšok sme vyčerpali, aj keby sme energiu a suroviny dokázali čerpať z ľubovoľných zdrojov, vrátane mimozemských. Bez výmeny v podstate nedobrovoľnej sebaizolácie za sebaprehlbovanie sa zvýši letalita, pretože sa obnoví smrtonosnosť preddruhoosovej civilizácie.


Prepracúvanie novej civilizácie do kultúry spočíva v nereduktívnom usúvzťažňovaní sebaprehlbovania globálne každého dospelého ľudského indivídua a jeho bežného lineárneho spôsobu života. Zmysel a perspektívu má zcieľavedomovanie tejto synkrízy vertikality a horizontality nášho života do podoby ich synkritiky. Prakticky to znamená zmenu vo všetkých druhoch individuálnej, interindividuálnej i spoločenskej činnosti.


Náročnosť tejto zmeny prežívame doslova na každom kroku a na každom úseku verejného a intímneho života a stáva sa predmetom alebo náplňou politickej, výchovnej a osvetovej činnosti, ako keby sa naplnila vízia Danteho diela De monarchia z rokov 1312/13 (https://la.wikisource.org/wiki/De_monarchia/Liber_Primus), iba panovník by už nemal byť len jeden; možno dnes aj niekto skladá dielo De triarchia. Náročnosť tejto zmeny je ontologický invariant druhej axiálnej doby.


Sign of this Second Axial Age (zweite Achsenzeit) is:


inscendence or death.


Znamenie tejto druhej osovej doby znie:


inscendencia alebo smrť.

Знак этого второго осевого времени:

инсценденция или смерть.



Druhá axiálna alebo osová doba je (na rozdiel od prvej osovej doby) globálna inscendentalizácia spočívajúca v odklone všetkých kultúrnych okruhov na Zemi od aktivít smerom von k aktivitám smerom dovnútra čiže k inscendencii vyvolanom vyčerpaním možností ďalšej externej expanzie človeka, ktoré sa zavŕšilo v 21. storočí prevládnutím hyperzložitosti ako nového historického typu komplikácií na spoločenskej, interindividuálnej a individuálnej úrovni zväčša akademicky i každodenne reflektovaného ako neriešiteľnosť. Historický typ zložitosti ťažkostí našej doby však prekročil doteraz praktikovanú historickotypologickú periodizovateľnosť vývinu ľudstva, čo je dôvodom označiť ho os obratu a dobu, v ktorej sa tento obrat zavŕšil ako druhú osovú alebo axiálnu dobu.


Svetovosť tohto obratu obratov je vyššieho rádu ako svetovosť svetovej hospodárskej krízy, ktorá sa teraz rozbieha, a to napriek tomu, že dengľavým štátom v nej hrozí osud weimarskej republiky alebo rozpad či delenie a iba silné štáty z nej vyjdú ešte silnejšie. Svetovosť nástupu druhej axiálnej doby, ktorá sa dnes nespúšťa, ale ktorej nástup sa dnes zavŕšil, je kategória metafyzická; svetovosť druhej (po kríze 1929) svetovej hospodárskej krízy je kategória špeciálnovedná a štátnická.


V druhej axiálnej dobe sa mení sama štruktúra historického procesu, chod alebo spôsob dejín, ich vektor; v druhej svetovej hospodárskej kríze sa menia štáty, ich režimy a zoskupenia, žiaľ v starej horizontálnej línii. Zrelosť alebo múdrosť príslušníkov populácie, strán a štátnikov vyrastá z ich schopnosti rozlišovať ontologické rády dejín a v schopnosti (alebo talente) znášať chladnokrvne ich enigmatickosť.


Typ jasnozrivosti ponúkaný druhou axiálnou dobou spočíva v opustení egocentripetálnosti, doslova v chuti nezáludne rokovať a fandiť osudu sveta a nie len čiastkovým záujmom.


Mimoriadne výrazným konštituentom inscendencie v kontexte druhej axiálnej doby je vedomie tragickosti agrikultúry.


V kontexte druhej axiálnej doby sa utvára nový historický typ kumulatívnosti negatívnych účinkov navrstvovania sa celosvetových kríz – ekologickej, epidemickej, vojnovej, hospodárskej... – na vedomie prakticky každého člena svetovej populácie. Na pomenovanie mixu prevažne negatívnoemocionálne nabitých významových procesov a útvarov, prenikajúceho druhoaxiálnodobovým typom mentality, zatiaľ chýbajú slová. Topika náplne druhoaxiálnodobovej mentality a jej dynamika kladie pred filozofiu 21. storočia, ďalšie disciplíny a ostatné vývinové pásma kultúry 21. storočia úlohy bezprecedentne nového druhu komplexnosti.


 :: agrikultúra, devirtualizácia, doba osová, egocentripetalizácia, filozofia 21. stor., kultúra 21. stor., postpostmoderna, revolúcia synkriticistická, in: revolúcia sociálna (synkriticizmus), synkriticizmus, vzácnosť (ekonómia), zlom inscendentalizačný v kultúre 21. storočia.